Sunday, January 13, 2013

Komponen Pengurusan Projek 1


Apabila kita bercakap tentang pengurusan projek kita juga akan perlu bercakap tentang pengurusan manusia. Pengurusan projek merangkumi tujuh (7) komponen yang penting iaitu:

  1. Pengurusan Skop
  2. Pengurusan Kualiti
  3. Pengurusan Masa
  4. Pengurusan Kos
  5. Pengurusan Sumber (Resources)
  6. Pengurusan Komunikasi
  7. Pengurusan Risiko
 Pengurusan skop adalah berkaitan menguruskan projek agar sesuatu projek itu dapat mencapai objektif dan matlamat di dalam skop kerja yang diberikan. Apakah perbezaan di antara skop dan objektif atau matlamat? Kita lihat contoh satu projek menghasilkan website. Objektifnya ialah memberitahu komuniti online tentang kehadiran sesebuah syarikat dan produknya dan mendapatkan trafik sebanyak 500 orang sehari. Manakala skopnya ialah menggunakan website yang berasaskan Joomla dan websitenya perlu interaktif.

Banyak ketikanya di mana objektifnya jelas  tetapi skopnya terlampau luas. Selalunya pelanggan akan meminta dahulu proposal. Proposal yang diterima akan menjadi skop untuk projek tersebut.

Bersambung...

No comments:

Post a Comment